19 dagen
Kaapstad

Bezoek aan vier landen: Zuid-Afrika, Namibië, Botswana en Zambia
Verken het beste van Zuid- en West Afrika tijdens deze jongerenreis van Kaapstad naar Livingstone. Je reist kriskras door diverse landschappen; van Namibië’s ruige woestijn naar Botswana’s machtige Okavango Delta en Livingstone’s beroemde watervallen. Creëer onvergetelijke herinneringen!

Victoria FallsChobe National Park
Kaapstad township bezoekMokoro safari wandeling
Sossusvlei & Dune 45Etosha National Park
STARTPUNTKaapstad, Zuid-Afrika
EINDPUNTLivingstone, Zambia
18 overnachtingenProfessionele gids
18x ontbijt, 15x lunch, 14x dinerDiverse excursies
Lokaal vervoer
Intercontinentale vluchten
Verplichte Adventure Pass à €440,-

Dag 1: Kaapstad - Western Cape Citrus Area

Deze fantastische jongerenreis begint in de levendige wereldstad Kaapstad. Met hét symbool van Kaapstad (Tafelberg) en grenzend aan de Atlantische Oceaan, is Kaapstad één van ’s werelds meest pittoreske steden. Voordat we de stad verlaten, bezoeken we de bekende townships. Deze illustreren het Zuid-Afrikaanse verleden en laten een blik zien op de toekomst. Daarna reizen we richting het fruitteeltgebied waar citrusvruchten worden geteeld. De accommodatie ligt aan het adembenemende Cedergebergte. Tijd om heerlijk te ontspannen met een glaasje Zuid-Afrikaanse wijn!

Dag 2: Western Cape Citrus Area - Gariep (Orange) River

Vandaag trekken we naar de Gariep rivier. Op onze route merken we dat het landschap steeds droger en rotsachtiger wordt, naar mate we dichter bij de Namibische grens komen. We zetten onze tenten op en verblijven aan de Zuid-Afrikaanse kant van de Gariep (Orange) River. Onze camping is omgeven door schitterende landschappen en biedt prachtige uitzichten. Later op de dag kun je kano varen, naar het uitkijkpunt boven de camping wandelen of zwemmen in de rivier.

Dag 3: Gariep (Orange) River - Fish River Canyon

Vanuit Gariep (Orange) River reizen we naar Fish River Canyon, waar we rond de middag aankomen. Het is één van de natuurlijke wonderen van Afrika: de Canyon is meer dan 500 meter diep, 160 kilometer lang en wordt beschouwd als de tweede grootste in de wereld. Vergeet niet een camera mee te nemen om deze spectaculaire vergezichten vast te leggen!

Dag 4: Fish River Canyon - Namib Naukluft National Park

We verlaten Fish River Canyon en arriveren in Namib Naukluft Park (’s werelds oudste woestijn met de hoogste zandduinen ter wereld). Het park bevat een deel van de Namib woestijn en het Naukluft gebergte. Met een totale oppervlakte van bijna 50.000 vierkante kilometer, is dit het tweede grootste wildpark van Afrika en de vierde grootste ter wereld.

Dag 5: Namib Naukluft National Park - Solitaire

Vandaag staan we vroeg op voor een klim naar Dune 45 om een schitterende zonsopgang te zien. Een spectaculair gezicht, maar wees gewaarschuwd: het is een klim die veel energie vergt, sommige duinen zijn namelijk meer dan 300 meter hoog! Na een welverdiend ontbijt, blijven we in het park voor een optionele natuurwandeling in de Sossusvlei, te midden van Namibië in de ongerepte natuur. Zorg dat je een camera bij de hand hebt, want de woestijn veranderend van kleur wanneer de zon tevoorschijn komt. In de late middag/avond reizen we verder naar het kleinste stadje van Namibië: Solitaire. Hier verblijven we één nacht.

Dag 6: Solitaire - Swakopmund

Vanuit Solitaire reizen we naar onze volgende bestemming: Swakopmund, ons verblijf aan de Atlantische kust voor twee nachten. We passeren de Steenbokskeerkring en stoppen tussendoor om een aantal mooie foto’s te maken. Swakopmund zorgt voor een verfrissende, koele Atlantische zeelucht en biedt een aantal avontuurlijke activiteiten.

Dag 7: Swakopmund

Swakopmund is een klein stadje uit Namibië’s koloniale verleden, maar met een modern tintje voor bezoekers. Het stadje is één van de belangrijkste kustplaatsen van Namibië. Vandaag kun je ervoor kiezen een optionele activiteit te ondernemen, zoals sandboarding, quad rijden, skydiven of diepzeevissen.

Dag 8: Swakopmund - Spitzkoppe

Vandaag rijden we in zuidelijke richting naar de prachtige Damaraland regio, waar we stoppen in Spitzkoppe. Hier bewonderen we oude bushman schilderingen die nog steeds te zien zijn in de rotsformaties. Neem je tijd en ontdek de omgeving, die gekenmerkt wordt door een betoverende kalmte. Let vooral op de steeds verkleurende rots, vooral bij zonsopkomst en zonsondergang.

Dag 9: Spitzkoppe - Etosha National Park

Vanuit Spitzkoppe reizen we verder naar Etosha National Park, een enorm reservaat van meer dan 20.000 vierkante kilometer rondom een centrale zout ‘pan’. Afhankelijk van het seizoen zit deze vol met water, de speciaal beheerde waterpoelen ondersteunen zo’n 114 zoogdieren en 340 vogelsoorten. Na onze aankomst plaatsen we onze tenten in de buurt van een verlichte waterput en beginnen met een korte game drive. Houd je ogen open zodra de schemering valt, je komt namelijk een aantal nachtelijke bezoekers tegen zoals olifanten, giraffen, zebra’s, hyena’s en zelfs de leeuw!

Dag 10: Etosha National Park

Etosha National Park: een ultieme safari bestemming. Een dor landschap vol met flamingo’s en pelikanen, omgeven door niets anders dan inheemse bossen, graslanden, struikgewas en zoute meren. Geloof ons, je zult onder de indruk zijn van deze magische plek! Vandaag duiken we recht in het hart van het Etosha National Park en kun je genieten van een game drive.

Dag 11: Etosha National Park - Windhoek

Vandaag reizen we naar onze volgende bestemming: Windhoek, de hoofdstad van Namibië en gelegen tussen Khomas Highland, Auas en Eros Mountains. Het centrum van Windhoek wordt gekenmerkt door Duitse architectuur; een herinnering aan Namibië’s eerdere koloniale historie. Breng je avond door in een van de lokale restaurantjes of de populaire bar ‘Joe’s Beerhouse’.

Dag 12: Windhoek - Ghanzi

We verlaten Windhoek en steken over richting de Kalahari regio, Botswana. Onze eerste stop is bij de stad Ghanzi. Hier ontmoeten we de San Bushman en maken we een wandeling om meer te leren over de levenswijze van deze bevolking. Later op deze avond, genieten we van oude dans rituelen van de San Bushman; een intense en spirituele beleving.

Dag 13: Ghanzi - Maun

Vanuit Ghanzi vertrekken we richting Maun; de toegangspoort tot de Okavango Delta. Maun is de vijfde grootste stad in Botswana en een mix van moderne gebouwen en inheemse hutten.

Dag 14: Maun - Okavango Delta

Vanuit Maun reizen we verder en beginnen we aan de excursie naar de Okavango Delta. Met een open 4×4 safari truck rijden we richting Mokoro station, waar we geïntroduceerd worden aan de lokale Tswana Polers die ons meenemen op excursie. Voordat we op wandel safari gaan, varen we met een kano door de kanalen in het park. We proberen een glimp op te vangen van nijlpaarden, krokodillen en diverse vogelsoorten.

Dag 15: Okavango Delta - Maun

Vandaag verlaten we de Okavango Delta. Met de kano varen we terug naar het station en vanuit daar reizen we verder naar Maun. De rest van de dag is vrij gepland en kan men de omgeving verkennen of een optionele excursie plannen.

Dag 16: Maun - Elephant Sands

Deze dag vertrekken we naar het noordoostelijke deel van Botswana, waar olifanten aan de natuurlijke waterput vlak voor de lodge komen baden en drinken. Aangezien er geen hekken staan, zwerven de dieren vrij rond van de ene waterput naar de andere. Tijdens het verblijf heb je dus de kans om meerdere soorten van dichtbij te observeren. Een verbazingwekkende ervaring!

Dag 17: Elephant Sands - Chobe National Park

Vandaag reizen we verder naar Kasane, in de noordoostelijke hoek van Botswana. Dit is tevens de toegangspoort tot het prachtige Chobe National Park. Chobe is het derde grootste wildpark in het land en de thuisbasis van een grote diversiteit wilde dieren, waaronder olifanten, leeuwen, buffels, nijlpaarden en een overvloed aan vogels. We maken een ‘Fish Eagle’ cruise op de Chobe rivier, waarbij we misschien wel nijlpaarden, olifanten of buffels zien. Deze dieren komen naar de rivier om te baden en te drinken. Houd je camera bij de hand!

Dag 18: Chobe National Park - Livingstone

Vandaag nemen we de ferry over de samenvloeiing van de Chobe rivier en de Zambezi rivier. De Zambezi River is de vierde langste in Afrika (na de Nijl, Congo en Niger). Tevens is het de thuisbasis van een van ‘s wereld grootste watervallen: de Victoria Falls. Geniet van de prachtige omgeving en grijp je kans om geweldige foto’s te maken! Wist je dat de lokale naam voor dit gebied Mosi oa Tunya is?

Dag 19: Livingstone

Geniet deze ochtend nog van de adembenemende landschappen en de vele diersoorten, voordat je Afrikaanse avontuur ten einde komt. Wanneer je meer van Livingstone wilt zien, adviseren wij je nog een aantal nachten in Livingstone te verblijven. Ervaar Jongerenreizen helpt je graag bij het zoeken naar een geschikte accommodatie.

Jongerenreis reviews

5.00 gebaseerd op 1 review
januari 3, 2018

Begin oktober ben ik met deze reis mee geweest. Ik ging alleen op reis en wist niet heel goed wat ik moest verwachten (ik ben niet echt fan van kamperen). Van tevoren gelukkig heel veel gedetailleerde informatie gekregen waardoor ik goed voorbereid was. Uiteindelijk heb ik een ontzettend leuke reis gehad met veel leuke reisgenoten. Tijdens de reis gaat er een gids en een chauffeur mee, ook zij waren ontzettend leuk, flexibel en deskundig. Zoveel mooie natuur gezien en de dagen in de woestijn waren ook heel erg bijzonder. De reis was goed georganiseerd en mij vielen de dagen in de bus uiteindelijk ook erg mee. En, zelfs het kamperen is mij meegevallen. Juist tijdens de avonden in de tent kun je de sterren erg goed zien en de dieren goed horen. Verwacht echter niet erg veel luxe gedurende een aantal dagen in de woestijn. Indien je dit wel wil, is er vaak de optie tot een upgrade. Naast het gewone programma, zijn er ook optionele activiteiten en is er ruimte om je eigen ding te doen. Ook het eten dat elke dag werd voorbereid was eigenlijk erg lekker.
Al met al een erg bijzondere route langs veel bezienswaardigheden en daarnaast ook veel natuur en gezellige avonden bij het kampvuur.